Så stärker du ditt varumärke på LinkedIn

Under DD Springdagen den 12 april samlades framtidens projektledare under en inspirationsdag på Uppsala konsert och kongress. Dagen bjöd på spännande föreläsningar och workshops bland annat inom projektledning, självledarskap och LinkedIn. En workshop dedikerades till hur man kan göra för att stärka sitt personliga varumärke på LinkedIn. Här har vi samlat en checklista från workshopen för dig som vill vässa din profil och använda LinkedIn strategiskt. 

LinkedIn – så optimerar du din profil

  • Professionell profilbild
    Hur reagerar du själv på kontaktförfrågningar från någon du inte känner som saknar profilbild?
  •  Banner
    Välj gärna en banner som har koppling till ditt yrkesområde
  • Rubrik
    Rubriken ska vara baserad på vad din målgrupp söker eller hur du kan hjälpa dem, max 120 tecken. Utveckla, om du är projektledare, vilket är ditt fokusområde? Söker du uppdrag just nu?
  • Sammanfattning/Om mig
    Du har 2000 tecken på dig så utnyttja det. Inled med något slagkraftigt för att fånga läsaren! Vad har du för kompetenser? Vad har du jobbat med tidigare? Vad kan du bidra med?
  • Call to Action
    Vad vill du att besökarna ska göra när de läst din sammanfattning? Hjälp dem med nästa steg genom att uppmana dem till något, t ex att lägga till dig i sitt nätverk, eller att kontakta dig om de behöver hjälp med förändringsledning. Lägg också in dina kontaktuppgifter en gång till så att de är lätta att hitta.

En komplett profil är en optimerad profil
Utelämna inte någon info, tänk att varje avsnitt är en chans att berätta mer om dig själv och vad du har för kompetenser, och varför besökaren ska tro på vad du påstår om dig själv.

Så använder du LinkedIn strategiskt för att stärka ditt personliga varumärke

Var aktiv, gilla, dela och kommentera! Hjälp gärna andra i nätverket och kollegors inlägg att få spridning genom att dela och kommentera. Det blir alltid mer intressant för DINA följare om du även ger en egen reflektion till inlägget när du delar.
Gå med i relevanta grupper. Genom att både svara på frågor och ställa frågor, dela inlägg och kommentera kan du enkelt ta expertposition i gruppen. Vem kommer de då rekommendera eller vända sig till när de t.ex söker en projektledare?

 Ditt nätverk är din målgrupp som du når ut till, de kommer se din aktivitet och det som du delar med dig av. Bygg därför ditt nätverk strategiskt och acceptera inte vem som helst. Om du är strategisk kring det som du delar med dig av på LinkedIn har du möjlighet att få bra räckvidd och synlighet hos en relevant målgrupp, eftersom ditt nätverk då troligtvis är intresserad av det innehåll som du delar. Genom att sprida kunskap och dela med dig av dina reflektioner kan nya möjligheter vänta i ditt nätverk, eller i ditt andra eller tredjehandsnätverk, vilket är dina kontakters kontakter.

Lycka till!

Hälsingar,
Elvira Strömberg
Marknadsansvarig DD Spring
Projektledare Komson