Aktuellt

Så stärker du ditt varumärke på LinkedIn

Under DD Springdagen den 12 april samlades framtidens projektledare under en inspirationsdag på Uppsala konsert och kongress. Dagen bjöd på spännande föreläsningar och workshops bland annat inom projektledning, självledarskap och LinkedIn. En workshop dedikerades till hur man kan göra för att stärka sitt personliga varumärke på LinkedIn. Här har vi samlat en checklista från workshopen för dig som vill vässa din profil och använda LinkedIn strategiskt. 

LinkedIn – så optimerar du din profil

  • Professionell profilbild
    Hur reagerar du själv på kontaktförfrågningar från någon du inte känner som saknar profilbild?
  •  Banner
    Välj gärna en banner som har koppling till ditt yrkesområde
  • Rubrik
    Rubriken ska vara baserad på vad din målgrupp söker eller hur du kan hjälpa dem, max 120 tecken. Utveckla, om du är projektledare, vilket är ditt fokusområde? Söker du uppdrag just nu?
  • Sammanfattning/Om mig
    Du har 2000 tecken på dig så utnyttja det. Inled med något slagkraftigt för att fånga läsaren! Vad har du för kompetenser? Vad har du jobbat med tidigare? Vad kan du bidra med?
  • Call to Action
    Vad vill du att besökarna ska göra när de läst din sammanfattning? Hjälp dem med nästa steg genom att uppmana dem till något, t ex att lägga till dig i sitt nätverk, eller att kontakta dig om de behöver hjälp med förändringsledning. Lägg också in dina kontaktuppgifter en gång till så att de är lätta att hitta.

En komplett profil är en optimerad profil
Utelämna inte någon info, tänk att varje avsnitt är en chans att berätta mer om dig själv och vad du har för kompetenser, och varför besökaren ska tro på vad du påstår om dig själv.

Så använder du LinkedIn strategiskt för att stärka ditt personliga varumärke

Var aktiv, gilla, dela och kommentera! Hjälp gärna andra i nätverket och kollegors inlägg att få spridning genom att dela och kommentera. Det blir alltid mer intressant för DINA följare om du även ger en egen reflektion till inlägget när du delar.
Gå med i relevanta grupper. Genom att både svara på frågor och ställa frågor, dela inlägg och kommentera kan du enkelt ta expertposition i gruppen. Vem kommer de då rekommendera eller vända sig till när de t.ex söker en projektledare?

 Ditt nätverk är din målgrupp som du når ut till, de kommer se din aktivitet och det som du delar med dig av. Bygg därför ditt nätverk strategiskt och acceptera inte vem som helst. Om du är strategisk kring det som du delar med dig av på LinkedIn har du möjlighet att få bra räckvidd och synlighet hos en relevant målgrupp, eftersom ditt nätverk då troligtvis är intresserad av det innehåll som du delar. Genom att sprida kunskap och dela med dig av dina reflektioner kan nya möjligheter vänta i ditt nätverk, eller i ditt andra eller tredjehandsnätverk, vilket är dina kontakters kontakter.

Lycka till!

Hälsingar,
Elvira Strömberg
Marknadsansvarig DD Spring
Projektledare Komson

Årets lista släppt: Topp 20 hetaste kompetenserna för projektledare 2019

 

Utbildning.se har undersökt 600 annonserade tjänster för projektledare och tagit fram en lista på de 20 hetaste projektledarkompetenserna 2019. Vi har pratat med Mikael Ölund, projektledare Donald Davies & Partners och Christofer Hallberg, projektledningskonsult DD Spring som gett sina kommentarer till årets lista.

Årets topplista skiljer sig en hel del från fjolårets lista. På förstaplats ligger den alltid lika eftertraktade examen. På andra placering ligger “självständig”, tredjeplatsen går i år till “Effektiv”, en kompetens som inte placerade sig på topplistan 2018.

Topp 20 hetaste kompetenserna för projektledare 2019

1. Examen
2. Självständig
3. Effektiv
4. Strukturerad
5. Positiv
6. Strategisk
7. Pedagogisk
8. Självsäker
9. Driven
10. Budgetansvar
11. Nyfiken
12. Kreativ
13. Samarbetsvillig
14. Flexibel
15. Social
16. Ansvarsfull
17. Detaljmedveten
18. Inspirerande
19. Relationsskapande
20. Lyhörd

Gigitaliseringen gör framtiden ljus för projektledare

Gigitaliseringen ger plats åt fler projektledare eftersom GIG-yrken växer sig allt större på marknaden. Roller som projektledare och konsult blir därför allt vanligare. I år har utbildning.se granskat 600 annonser jämfört med 400 föregående år, jobbannonser för projektledare har ökat med hela 50%.

Efter 20 år i branschen upplever Mikael Ölund, projektledare och partner, Donald Davies & Partners, att projektledarrollen har utvecklats från fokus på teknik & domänkunskap till att det idag blir allt viktigare med ledarskap och förändringsledning.

“Att snabbt skapa sig en förståelse för samband, från strategi ner till operativt, är grundläggande för att kvickt sätta sig in i uppgiften när man kommer in som utomstående och ska driva ett projekt.” – Mikael Ölund

2019 kontra 2018

Nya egenskaper som placerat sig på årets lista är bland annat “effektiv”, “positiv”, “ansvarsfull” och “relationsskapande”. Kompetenser som faller bort sedan 2018 är bland annat “kunskap i office-programmen”, “initiativtagande”, “stresstålig” och “resultatinriktad”. Fokus på mer relationsskapande och mjuka värden tycks ligga mer i fokus.

En projektledare som kan intyga att socialt kapital och relationsskapande är viktigt för att lyckas i rollen som projektledare är Christofer Hallberg, projektledningskonsult på DD Spring. Som projektledare är det extra utmanande att befinna sig i en miljö där det krävs kompetens från flera olika arbetsgrupper för att lösa ett komplext problem.

“ Därför är det viktigt att en projektledare är bra på att bygga upp tillit mellan grupper och skapa en gemensam målbild där alla har en förståelse för varandras styrkor och kompetenser.”- Christofer Hallberg

Vad tycker du om årets lista? Saknar du någon kompetens som borde toppat listan?

Diskutera gärna vidare på vår Linkedin

Undersökningen som ligger till grund för årets lista är framtagen av utbildning.se

Agile project management, explained

Självledarskap – så leder du dig själv till framgång


Som projektledare behöver du ha förmågan att leda andra. Men för att bli en framgångsrik ledare krävs det att du först kan leda dig själv. Ta del av tips inom självledarskap från Anna Johansson, 27, egenföretagare och tidigare chef för en verksamhet med 1000 anställda.

Anna Johansson var en av talarna under DD-Springdagen 2019, en inspirationsdag för framtidens projektledare på Uppsala konsert och kongress. Anna har över fem års erfarenhet som chef för Ung Omsorg och idag är hon coach och driver företaget Lead the Future. Något av det som fångade vår uppmärksamhet lite extra under hennes föredrag var självledarskap och hur man ska tänka för att leda sig själv till framgång.

Självledarskap handlar om medvetenhet

Att leda sig och inta ett självledarskap kräver god självkännedom. Du måste förstå dina egna tankar, drivkrafter och motiv för att kunna styra dig själv mot dina mål. Det är också viktigt att klargöra nuläget, det önskade läget och förutsättningarna som tar dig dit.

Rörlig arbetsmarknad kräver självledarskap

Med dagens framväxande gig-ekonomi, där frilansuppdrag, projektanställningar och tidsbegränsade anställningar ersätter fasta tjänster, blir det allt vanligare med nätverksorganisationer som bygger på tillfälliga konstellationer av medarbetare. Då är det extra viktigt med ett gott självledarskap. Föränderliga roller och dynamiska arbetsplatser medför naturlig utveckling. Och den ständiga rörelsen gör det viktigt att vara på hugget. Du behöver kontinuerligt fråga dig vad organisationen behöver och vad du kan bidra med.

 

Så leder du dig själv till framgång med självledarskap

Använd coachande frågor för att bli bättre på att göra medvetna val och hjälpa dig själv att skapa riktningar. För att du enkelt ska kunna komma igång delar Anna Johansson med sig av sina reflektionsfrågor. Varför vänta? Börja lär känna den viktigaste personen i ditt arbetsliv redan nu!

● Vad har jag gjort den här veckan som ligger i linje med organisationens riktning?
● Vad har jag gjort den här veckan som främjar mina mål?
● Hur har min energinivå varit under veckan?
● Vad är jag nöjd med och stolt över den här veckan?
● Vad har inte gått så bra den här veckan?
● Har jag lagt min tid på rätt saker?
● Vad vill jag göra annorlunda nästa vecka?

Vill du bli ännu vassare på självledarskap?
Ladda ner Lead the Futures e-bok Skrift av Lead the Future

Mer om Lead the Future

Fotograf: Patrik Blom
Källa: Lead the Future, e-bok

Per Eltell – ny VD och koncernchef för Donald Davies & Partners

Projektledarföretaget Donald Davies & Partners och dotterbolagen DD Spring och DD Rekrytering har fått en ny vd. Per Eltell kommer närmast från rollen som Sales Director på Fazer Food Services, och tillträdde som vd den 15 augusti.


Foto: Göran Ekeberg

– Vi är mycket glada över att Per Eltell blir ny vd för Donald Davies & Partners, DD Spring och DD Rekrytering. Inte minst är vi övertygade om att Pers gedigna erfarenhet av komplex försäljning och personalledning kommer att vara till stor nytta för hela vår koncern framöver, säger Viktoria Höglund, styrelseordförande, Donald Davies & Partners.

Per har tidigare haft ledande roller inom försäljning på bland annat Lernia Bemanning, Uniflex och Securitas. I sin senaste roll som Sales Director på Fazer Food Services ansvarade Per för ett stort sälj- och KAM-team. Dessutom ansvarade han för flera omfattande upphandlingar med fokus på kvalitet och hållbarhet. Per har även en gedigen erfarenhet av förändringsprojekt och ledarskap.

– Jag är hedrad över att få träda in i rollen som vd för en riktigt spännande verksamhet, som genom sin expertis inom projektledning gör stor nytta för företag och organisationer. Jag ser fram emot att utveckla koncernen och vårt erbjudande tillsammans med våra kunder, partners och konsulter, säger Per Eltell.

Per är Uppsalabo, gift och pappa till två tonåringar. På fritiden har Per ett brinnande intresse för amatörteater.

För mer information, kontakta:
Viktoria Höglund
Styrelseordförande
Donald Davies & Partners
viktoria.hoglund@ddp.se
0708 75 76 11

Donald Davies & Partners hjälper företag och organisationer med projekt- och programledning. Uppdragen kännetecknas av hög komplexitet och är ofta verksamhetsövergripande. Dotterbolagen DD Spring och DD Rekrytering bemannar projektteam respektive rekryterar ledande roller inom projekt. Donald Davies-koncernen har kontor i Uppsala, Stockholm, Västerås och Gävle.
ddp.se 
• ddspring.se • ddrekrytering.se

Läs mer om koncernen här!

Checklista: 5 to-do’s vid ett projekts avslut


Varför ligger mest fokus kring införandet av ett projekt när ett projekts avslut är lika viktigt? Innan det är dags att avsluta ett projekt är det många saker som är viktiga att säkerställa för att ge projektet ett bra avslut och en bra överlämning.

Det framställs ofta som att projektets framtida framgång eller misslyckande hänger på hur väl du lyckas sätta ditt scope, eska resurser, få in kravställning med mera. Vad som kanske inte uppmärksammas lika mycket är vikten av hur du som projektledare bör gå tillväga när det börjar bli dags att avsluta ditt projekt. Kanske är det för att du och ditt team äntligen kan börja ”pusta ut” efter en intensiv period och de flesta aktiviteter redan är gjorda.

“Att projektet får ett bra och tydligt avslut är lika viktigt för projektets framgång och efterlevnad, som för projektet att få en bra start”

Nedan har jag sammanställt en checklista som du är välkommen att ha med dig nästa gång det blir dags att avsluta ett projekt. Checklistan hjälper mig att känna mig trygg i att inga frågor är ouppklarade, resultatet är tydlig dokumenterat och viktigast av allt, att mottagaren av leveransen är nöjd. Att lämna ett projekt med en bra känsla i magen gör att jag kan gå in och påbörja nästa projekt med en positiv erfarenhet i ryggsäcken.

Checklista: 5 to-do’s vid ett projekts avslut

 


Under projektets gång finns det några beslutspunkter som du behöver få godkända
av din styrgrupp för att få fortsätta framåt. De sista punkterna är just ”godkännande av resultat” samt ”godkännande att stänga projektet”. Se till att detta finns dokumenterat och lagrat så att mottagande organisation kan ta över.

 

 


I de bästa av världar så är resurserna som jobbat med rutinerna i projektet även mottagare av arbetet efter projektets avslut
.  I de fall de inte är det, se till att resurserna har dokumenterat eller haft överlämning av rutinerna till rätt mottagare. Se till att stämma av med dina resurser att deras arbete är korrekt överlämnat innan de lämnar projektet.

 

I din projektplan bör det finnas dokumenterat vad du förväntas leverera i ditt projekt, en tydlig överenskommelse mellan dig och din sponsor. Dessa leveranser bör finnas dokumenterade återigen i din slutrapport, samt med förtydligande av vilken eller vem i organisationen som är mottagare av leveransen. Detta för att säkerställa att resultatet av projektet lever vidare och inte faller mellan stolarna i samband med att du som projektledare lämnar. Det måste finnas en överenskommen mottagare.

 

I de fall där det finns en restlista på punkter som inte färdigställts under projektets gång så är det viktigt att dokumentera vad som finns kvar att göra, samt vem som är ansvarig för att det sker. Helst en mottagande person, men minst en mottagande avdelning.

 

 


En slutrapport bör godkännas i samband med att du som projektledare får godkännande av att stänga projektet
. I din slutrapport kan du dokumentera samtliga punkter från denna lista. En tydlig slutrapport lämnar inga frågor obesvarade och fungerar som en referens eller input dokument för projektets efterlevnad. Det ekonomiska utfallet bör även det dokumenteras i din slutrapport och en förklaring av ditt resultat ska presenteras till din styrgrupp.

 

”Ett projektavslut är ett avslut värt att fira!”

För att få en bra sammanhållning och teamkänsla i projektet kan gemensamma aktiviteter vara bra även under projektets gång, men att fira tillsammans när projektet är avslutat för att lyfta samtligas insatser tycker jag är en viktig punkt i din checklista som kommer se till att projektet avslutas på bästa sätt även inom projektgruppen!

Hälsningar,
Emma Wilde,
Projektledningskonsult
DD Spring