Styrkan i ditt personliga varumärke

Att ha ett starkt varumärke är lika viktigt för företaget som för jaget. Som anställd eller chef är det ditt ansvar att bära företagets varumärke, och hur du kommunicerar och agerar bidrar till hur andra upplever både företaget och dig som person. Genom att stärka företagets varumärke stärker du även ditt personliga varumärke, något som är särskilt viktigt om du är konsult, eftersom dina referenser och ditt personliga varumärke är avgörande för din framgång.

Mitt bästa tips till dig som vill stärka ditt personliga varumärke är att se till att synas i de kanaler och forum där rätt branschfolk finns. Linkedin är en bra plattform där du kan dela artiklar och kommentera ämnen som du brinner för som florerar i ditt nätverk. Det är även en bra plattform att utöka ditt eget nätverk. Ju mer aktiv du är desto mer kommer du synas och skapa ett namn för dig själv.

Jag läste nyligen en intressant artikel i Chef som handlar just om hur man bygger sitt personliga varumärke. Här kommer några punkter från artikeln som är viktiga att reflektera över för att komma framåt i byggandet av det personliga varumärket

1. Vad står jag för?
Reflektera över de val du gör dagligen. De säger något om dig som person.

2. Hitta dina kärnvärden
Skriv ner dina kärnvärden, dessa blir grunden som du fattar beslut utifrån.

3. Formulera ditt motto
Formulera ett motto som du arbetar efter, till exempel: “Det ska finnas hjärta och passion i det jag gör”.

4. Skriv en mission
Skriv ner din mission och förtydliga vad du vill bidra med.

Det gäller att lära känna sig själv på ett djupare plan för att kommunicera det som man står för och brinner för. Läs mer om dessa punkter och ytterligare steg som du kan tillämpa för att marknadsföra ditt personliga varumärke i artikeln “Bygg varumärket JAG” på chef.se.

Hälsningar,
Pernilla Eriksson,
VD